Aglaothamnion pseudobyssoides

Aglaothamnion pseudobyssoides (Couan & Crouan)

Dit roodwieren-geslacht is een afscheiding van het geslacht Callithamnion . Niet iedereen is het er echter over eens, dat deze afscheiding correct is. Het verschil is, dat de ‘echte’ Callithamnion -soorten meerdere celkernen per cel hebben, terwijl deze speciale groep er slechts één per cel bezit.
Waarschijnlijk is A. pseudobyssoides identiek aan Callithamnion byssoides .
Zoals alle Callithamnion -soorten zijn de planten draadvormig en vertakt. Oudere exemplaren laten vaak een verharde buitenlaag zien (cortex), zulks in tegenstelling tot bijvoorbeeld het geslacht Ceramium , waarvan ook de jonge exemplaren dat hebben. A. pseudobyssoides wordt niet groot: slechts enkele cm hoog. De zijtakken vertakken zich na 1 tot 2 cellen verder en er is niet een duidelijke hoofdtak te onderscheiden. Als deze er is, heeft hij meestal nauwelijks een cortex. De zijtakken liggen niet in een enkel vlak, zodat echte mini-boompjes ontstaan. Eigenlijk is het een heel stelsel van draden die op het substraat groeien, waar op onregelmatige afstanden kleine planten rechtop uit groeien.

Op harde bodems, maar ook vaak op zeegrassen en op andere wieren, vooral Gracilaria verrucosa en Codium fragile . Beschutte plaatsen. Ook in zoute binnenwateren.

Algemeen in de Noordzee.

Het is mogelijk dat Callithamnion fucellariae en de hier beschreven soort identiek zijn.