Familia Phocidae

De familie Phocidae (echte zeehonden) bevat ondermeer de zeeolifanten, de grootse soorten binnen de Pinnipedia (zeehonden, zeeleeuwen en de walrus).

De soorten die onder Phocidae vallen hebben verschillende graden van sexuele tweevormigheid (in sommige soorten zijn vrouwtjes groter dan de mannetjes). Karakteristiek voor de Phocidae is de afwezigheid van externe oorschelpen en de aanwezigheid van een korte snuit, donkere huid en korte vacht. Meestal twee tepels in vrouwtjes, interne teelballen in mannetjes, harige voor- en achterzwempoten.

Voortbeweging in het water gebeurt dmv. achtvormige bewegingen van de achterste zwempoten, met uitzondering van zeeluipaarden die voornamelijk op dezelfde manier als zeeleeuwen en pelsrobben zwemmen, met zwemslagen van de voorste zwempoten. Op land slepen ze zich voort met hun relatief korte voorste zwempoten; op het ijs gebruiken ze snelle trekkende bewegingen met hun voorste zwempoten, roeiende bewegingen met hun achterste zwempoten en slangachtige kronkelbewegingen met hun lichaam.